PGTS
Paperless Goods Tracking System
Douanetoezicht op de goederenstroom op Schiphol
Tussen de eerste en tweede linie loodsen op Schiphol vindt veel transport plaats van goederen die onder douanetoezicht staan. Dat kan zonder traditionele Douaneprocedures met Vervoersaangiften (MRN-T1, TIR, ATA-Carnet) en Inklaringsdocumenten (MRN-IMA). Dit biedt grote voordelen bij het transport maar er zijn nog wel controles nodig. Voor het douanetoezicht op deze vervoersstromen is daarom in 2005 een centraal systeem gebouwd, het DGVS (Documentloos Goederen Volg Systeem). Begin 2019 is dit vervangen door het Paperless Goods Tracking System (PGTS).
PGTS: één grote “Ruimte voor Tijdelijke Opslag”
Sinds de komst van het Douanewetboek van de Unie (DWU) in 2016 worden de meeste goederen op Schiphol onder RTO-status (Ruimte voor Tijdelijke Opslag) vervoerd tussen de deelnemers aan DGVS. Het oude systeem is daarvoor eerst aangepast en in 2018 helemaal opnieuw gebouwd en verbeterd. Het heeft ook een nieuwe naam gekregen: Paperless Goods Tracking System (PGTS).
Het PGTS-protocol: alle werkafspraken op een rij
Alle werkafspraken staan in het zogenaamde PGTS-protocol dat alle deelnemers moeten ondertekenen. Daarin staat een eenduidige beschrijving van onder andere:
- wie op welk moment verantwoordelijk is voor een zending;
- wie eventuele onregelmatigheden dient op te lossen;
- hoe omgegaan wordt met ‘non-conformiteit’ van deelnemers (inclusief uitsluiting);
- hoe het PGTS-systeem en het PGTS-protocol beheerd en zo nodig gewijzigd kan worden.
De PGTS-deelnemers: vrijwel alle grote vrachtbedrijven op Schiphol doen mee
Ruim 80 afhandelaars, expediteurs en wegvervoerders op en rond Schiphol nemen deel aan PGTS. Namens deze deelnemers is ACN functioneel beheerder van het centrale systeem. Cargonaut zorgt voor de techniek en dagelijks support (helpdesk).
Neem voor meer informatie contact op met Martijn Kuiken/ACN of Bas Wagenaars/Cargonaut
Voordelen van PGTS
Het PGTS biedt dezelfde voordelen als het oude DGVS:
- Minder douaneprocedures;
- Minder administratie lasten;
- Minder fysieke controles;
- Tijd en kosten besparend;
- Actueel zicht op alle transacties via centrale webportal;
- Deelnemers blijven zelf verantwoordelijk en aansprakelijk voor eventuele onregelmatigheden.
Nieuw in PGTS: de Vooraanmelding (VAM)
De belangrijkste aanvulling is de introductie van de vooraanmelding (van goederen) vóórdat de goederenoverdracht plaatsvindt.
Deze vooraanmelding biedt verschillende voordelen, waaronder:
- de deelnemers kunnen alle verschillende Douaneregelingen toepassen (dus niet alleen onder RTO overdragen);
- de betrokken ketenpartners maken zich vooraf kenbaar, waardoor rollen en verantwoordelijkheden direct duidelijk zijn (aansprakelijkheid);
- onregelmatigheden in aantallen en zending-referenties zijn direct herkenbaar en worden zo voorkomen;
- er zijn daardoor minder correcties achteraf en dus minder backoffice-werkzaamheden nodig;
- de inmiddels klassieke ‘DGVS-stempel’ is overbodig, alle transacties worden digitaal vastgelegd.