Juist op het moment dat de provincie Limburg de sluiting van Maastricht Aachen Airport (MAA) laat onderzoeken, lijken de marktkansen van de inmiddels 76 jaar oude regionale luchthaven, eigendom van dezelfde provincie, nog nooit zo goed te zijn geweest. Dat beeld kwam naar voren op het vorige week in de Limburgse hoofdstad gehouden luchtvrachtcongres van Nieuwsblad Transport over de toekomst van het tweede vrachtvliegveld van Nederland.

Een andere reden waarom ze MAA graag zien blijven, is de congestie op de grote Europese luchthavens. Zo vreest Europa-manager Jeffrey van Haeften van Emirates SkyCargo dat Schiphol straks weer op slot gaat voor vrachtvluchten als het passagiersverkeer op de Nederlandse mainport is hersteld. ‘Wij hebben Maastricht Airport daarom hard nodig als tweede vrachtluchthaven van Nederland. Anders zijn wij straks met onze vrachtvluchten gedwongen naar het buitenland uit te wijken. En dat is ook slecht voor de BV Nederland’, waarschuwde de voormalige Martin­air-manager op het congres. ‘Het zou goed zijn als Schiphol en MAA op vrachtgebied de handen ineen slaan en diensten in combinatie aanbieden’, gaf van Haeften als suggestie mee.

Klik hier om verder te lezen