Luchtvracht wordt steeds populairder onder verladers. Waar vroeger de dure transportmodaliteit slechts in noodgevallen werd gebruikt of voor tijdgevoelige en kostbare lading, boeken importeurs nu makkelijker lading bij airlines. Niet alleen omdat de logistieke nood hoog is, maar ook omdat de luchtvracht per kilo een stuk goedkoper is geworden door de enorme prijsstijgingen in de containervaart, blijkt uit een onderzoek van de luchtvaartorganisatie IATA. Bij de calculaties is uitgegaan van de verifieerbare spotmarkttarieven van de Freightos Baltic Index.

Een beetje vreemd is het wel, want ook de luchtvrachtprijzen zijn sinds de coronapandemie door het dak gegaan, met gemiddeld een toename van 2,5 keer de kiloprijs die in 2019 nog werd gevraagd door de airlines. Een luchtvrachtverlader was vanuit China/Zuidoost Azië-richting de VS zelfs 5 tot 6 keer duurder uit. Toch staat dat nog steeds niet in verhouding tot de tariefsverhogingen van wel 10 keer hoger waarop containerreders hun klanten in dezelfde periode hebben getrakteerd, zo constateert de IATA in een prijsanalyse van de markt. Dat komt op de spotmarkt neer op een bedrag van 20.000 dollar inclusief toeslagen voor een zeecontainer (40-voets)van China naar de Amerikaanse westkust. Een prijs waar overigens het natransport van de haven naar de ontvanger nog eens bijkomt.

Klik hier om verder te lezen