De coronacrisis heeft vorig jaar de mondiale marktpositie van de grootste vrachtvervoerders in de lucht, FedEx, UPS en Qatar Airways, aanzienlijk versterkt. De grote verliezers zijn luchtvaartmaatschappijen als Air France en KLM, die de afgelopen jaren hun vrachtvloot grotendeels afbouwden en sterk zijn gaan leunen op bellycapaciteit. Die keuze is een verkeerde geweest, blijkt uit de mondiale top-25 van luchtvrachtvervoerders van branche-organisatie IATA over 2020.

KLM Cargo zakte in de top-25 , die gebaseerd is op het aantal verkochte tonkilometers vracht in de World Air Transport Statistics (WATS) van de IATA (niet te verwarren met de jaarlijkse IATA top 100 voor luchtvrachtexpediteurs die samengesteld wordt door NT), twee plaatsen en tuimelde met zijn 24ste plek nog net niet uit de mondiale ranglijst. De Nederlandse luchtvrachtvervoerder verloor meer dan 16% aan vrachttonkilometers en leverde daarmee ook marktaandelen in.

Klik hier om verder te lezen