AF-KLM zag de vrachtinkomsten in het eerste kwartaal van dit jaar met maar liefst 80% stijgen naar bijna 750 miljoen euro. De vrachtafdeling, sinds de afbouw van de vrachtvloot van dochterbedrijf Martinair geen zelfstandige profit unit meer en vaak gezien als het ondergeschoven kindje bij de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep, was daardoor goed voor 35% van de totale omzet (2,1 miljard euro).

In totaal vervoerde AF KLM 268.000 ton aan luchtvracht, 10% meer dan in het eerste kwartaal van 2020. De beschikbare vrachtcapaciteit, belly-ruimte op passagiersvliegtuigen, slonk daarentegen met bijna 16%. Dat er toch meer vracht kon worden gevlogen schrijft de directie van de AF KLM toe aan een hogere beladingsgraad van de vliegtuigen, waaronder de zes vrachtvliegtuigen. Die steeg met 20 procentpunt naar ruim 77% in de eerste drie maanden van dit jaar. Daarnaast maakte AF-KLM gebruik van passagiersvliegtuigen met alleen vracht aan boord. Deels werden daarbij ook de stoelen beladen met vracht, waardoor zogeheten mini-freighters ontstonden.

Lees hier verder