Donderdag 11 november vond het tweede overleg van de Taskforce Congestie Anchoragelaan plaats.

Het beeld van de afgelopen week was dat het weekend relatief rustig was. Gedurende de week zagen we wat congestiemomenten, maar het was over het algemeen goed mogelijk om zonder file het voorterrein van de afhandelaars te bereiken. Bij de afhandelaars zagen de truckers nog wel flinke pieken in wachttijden. De inzet van verkeersregelaars op de openbare weg lijkt dan ook te werken. Er wordt proactief aan chauffeurs gevraagd waar ze moeten zijn en vervolgens wordt hen de weg gewezen.

De afstemming met de ‘loge’ waar trucks het terrein op komen kan nog optimaler en er gaat gewerkt worden aan bebording. Schiphol heeft vorige week een rijstrook vrijgemaakt aan de Anchoragelaan waar kan worden gekeerd en/of gebufferd. Ook worden tellussen aangelegd om een beter beeld te krijgen van de drukte en de momenten waarop het druk is.

Door de afhandelaars wordt eraan gewerkt om de extra uitgang bij T9 24/7 te openen (nu 12.00 – 24.00). Een extra ‘west-uitgang’ bij WFS staat zeker op het wensenlijstje, maar is geen quick-fix omdat er leidingen lopen.

Tot slot wordt gekeken om op de terreinen van de afhandelaars meer opstelplaatsen voor trucks vrij te maken door personeel op P80 te laten parkeren.

Voor het komend weekend verwachten we meer drukte en daarmee ‘alle hens aan dek’. Volumes blijven ongeveer gelijk, maar er komt een stroom overloop uit Frankfurt die processen kan verstoren. Verkeersregelaars worden actief geïnstrueerd en afhandelaars delen actief informatie over wanneer deze vracht uit FRA komt met de lokale truckers, zodat zij beter weten wanneer wel en wanneer niet aan te komen leveren. Samen proberen we zo de druk te verminderen.

Afhandelaars luiden de noodklok omdat hun loodsen steeds voller worden. Er worden ULD’s op airside gebufferd omdat expediteurs niet tijdig komen ophalen. Sommige vracht staat al bijna twee weken te wachten… We weten dat de luchtvrachtketen ‘overvol’ is en dat expediteurs en ook verladers vaak geen ruimte in hun loodsen hebben, maar als hier geen verandering in komt gaat de wal het schip keren en zal Schiphol moeten gaan ingrijpen. Het is niet de bedoeling om airside als opslag te gebruiken, behalve tijdens ernstige calamiteiten. Vertegenwoordigers van afhandelaars en expediteurs gaan partijen actief benaderen om hun vracht op te halen.

12 November brengt Birgit Otto, COO Royal Schiphol Group, een bezoek aan de Anchoragelaan om bijgepraat te worden over de situatie.

Op de LinkedIn pagina van ACN houden we u zoveel mogelijk op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Maarten van As, Managing Director ACN