Wat eLink meer dan tien jaar geleden al beloofde, wordt op Schiphol nu alsnog geprobeerd. Een digitaal aanleverproces voor vrachtdocumenten moet de Amsterdamse luchthaven gaan verlossen van omslachtig papierwerk bij de aanlevering van exportlading.

Schiphol doet nu een tweede, ultieme poging om via het digitaal vooraanmelden van exportlading de immense papierberg op de derde vrachtluchthaven van Europa definitief op te ruimen. Vanaf september wordt het systeem, eigenlijk een applicatie binnen het bestaande eLink-systeem, geïntroduceerd bij de vijf grote vrachtafhandelaars op Schiphol.

Animo

Het animo is groot, stelde directeur Maarten van As van Air Cargo Netherlands (ACN) op een speciaal webinar over het digitale initiatief dat onlangs werd gehouden door ACN in samenwerking met Nieuwsblad Transport. ‘Vijftig bedrijven hebben al een intentieverklaring ondertekend om deel te nemen. Als zij de woorden in daden omzetten, spreek je al gauw over 70 tot 80% van de exportlading op Schiphol’, aldus Van As. De belangenorganisatie wil dat 95 tot 98% van de uitgaande vracht begin 2022 digitaal wordt aangemeld. ‘Dat is een uitdaging, want op het gebied van digitaliseren lopen wij als luchtvracht zeker niet voorop’, aldus de ACN-directeur.

De scepsis lijkt nog het grootst bij de ruim honderd expeditiebedrijven op Schiphol, die vaak nog verknocht zijn aan ingesleten administratieve procedures. ‘Papier is nog steeds de basis’, constateert Van As. De valse start bij de introductie van het oude eLink zo’n tien jaar geleden heeft niet geholpen.

Bottlenecks

Van As: ‘Eigenlijk kwam eLink nooit helemaal van de grond. Er zaten te veel bottlenecks en bugs in; partijen raakten ontmoedigd doordat het systeem niet perfect was. Het bleef veel te lang in een soort pilotfase hangen. Sommigen zeiden: Ik kom wel weer terug als het in orde is. Ze hadden een exploitatie-mindset, maar voor digitaal vooraanmelden is juist een exploratie-geest nodig. Je moet bereid zijn om te investeren en te onderzoeken, zonder direct een return on investment te verwachten. Ook moet je soms even over je eigen schaduw heen kunnen stappen.’

Klik hier om verder te lezen