Na een drietal pre-consultaties werd vorige week bekend dat Schiphol voornemens is om de luchthaventarieven 2022-2025 op Schiphol fors (40%) te laten stijgen. Dit om daarmee gemiste inkomsten uit de voorgaande Corona-periode goed te maken. Schiphol geeft aan dat haar kosten tijdens de Corona-periode wel gewoon door zijn gelopen.

Wij begrijpen de moeilijke positie waarin de luchthaven zich bevindt maar vinden het niet terecht om op deze manier de pijn grotendeels neer te leggen bij de luchtvaartindustrie die het zeer zwaar heeft gehad tijdens de Coronacrisis. We roepen op tot redelijkheid. Ook omdat deze zeer forse tariefstijging de positie van Schiphol als vooraanstaand (vracht)hub in gevaar kunnen brengen. De voorgenomen tariefstijging geldt voor passagetoestellen (en daarmee bellyvracht) en full freighters.

Volgende week dinsdag vindt een extra pre-consultatie meeting plaats en volgende week donderdag de formele consultatie waar Schiphol haar voornemens formaliseert.

Na volgende week zullen wij ons beramen op eventuele vervolgstappen. ACN is hierover ook in gesprek met BARIN en dankt de collega’s van BARIN voor hun zeer actieve inzet op dit pijnlijke dossier.

Willie Walsh (Director General IATA) sprak zich vorige week heel helder uit:

“Schiphol’s intention to massively raise its charges in the middle of a crisis is an absurdity that only a delusional monopoly could propose. The idea that airlines should pay higher charges to make up for airport revenue shortfalls when demand evaporate for everybody is totally unacceptable. The real world solution is first to cut costs and improve efficiency. After that, if substantial financial gaps still exist, then it should seek support from investors who benefited from years of steady returns before the crisis. Schiphol needs to contribute to recovery”.