Schiphol neemt voor een bedrag van 4,2 miljoen euro een belang van 40% in Maastricht Aachen Airport (MAA) en gaat een strategische samenwerking aan met de Limburgse luchthaven. Daarbij willen de twee luchthavens vooral op vrachtgebied nauw gaan samenwerken.

Vrachtpool

Vooral op het gebied van de beperkte ruimte voor vrachtvluchten op de nationale luchthaven kan Schiphol profiteren van de samenwerking met MAA, waar binnen de strikte milieuvoorwaarden nog wel extra capaciteit, insiders spreken over jaarlijks zo’n duizend vrachtvluchten, beschikbaar is voor vrachtmaatschappijen. Daarnaast is op MAA veel expertise aanwezig op vrachtgebied.

Experts waarschuwen er echter tijdens de recente Airfreight Conference van NT voor dat de Limburgse luchthaven geen alternatief is voor de voorgestelde vrachtpool van de luchtvaartkoepel ACN om voldoende capaciteit vrij te spelen op Schiphol voor de vrachtmaatschappijen. De ruimte op MAA is daar niet toereikend voor. Ook mag MAA niet het ‘afvoerputje’ worden van Schiphol op vrachtgebied. Voor veel vrachtstromen op Schiphol is de lengte van de start-en landingsbaan van de Limburgse luchthaven ook niet geschikt, laten expediteurs en verladers weten.

Schaarse capaciteit

Financieel topman Robert Carsouw van de Schiphol Group zegt in eerste reactie op de participatie dat met het aanzienlijke minderheidsbelang in MAA  de schaarse luchthavencapaciteit in Nederland beter kan worden ‘benut’. Schiphol heeft nu belangen in de meeste regionale luchthavens. Alleen in Groningen Eelde Airport zijn geen belangen. Algemeen directeur Jos Roeven van MAA is ‘blij’ dat met Schiphol ‘de juiste strategische partner is gevonden om samen te investeren  in een innovatieve en duurzame regionale luchthaven’

Deze zomer besloot de provincie Limburg het regionale vliegveld open te houden en ruim 22 miljoen euro te investeren in een baanrenovatie van MAA. Daarbij was wel een van de voorwaarden dat de provincie niet meer enig aandeelhouder zou zijn van Maastricht Airport. Aan die conditie is met het minderheidsbelang van Schiphol voldaan. Aan de overige voorwaarden, waaronder een nieuw businessplan, wordt de komende weken de laatste hand gelegd, waarna het voorstel op 16 december van dit jaar voor akkoord naar het Limburgs parlement gaat.

Klik hier om het bericht in NT te lezen