Schiphol Group heeft lange tijd ‘geen meerwaarde’ gezien in Maastricht Aachen Airport (MAA). De provincie Limburg, eigenaar van de luchthaven, kon zijn eigen boontjes doppen, vond de Schiphol-directie. Dat het regionale vliegveld, met de meest strikte opening-en sluitingstijden van Europa en een korte start- en landingsbaan, de laatste jaren het hoofd boven water heeft kunnen houden, mag dan ook een wonder heten.

Dat wonder is grotendeels toe te schrijven aan de focus op luchtvracht door de directie, waarin MAA ondanks alle fysieke handicaps wist te groeien en tijdens de coronacrisis zelfs buiten proportioneel.

Dat is ook niet ongemerkt gebleven in Den Haag en op Schiphol. Anno 2022 is het oude desinteresse voor MAA bij de nationale luchthaven als sneeuw voor de zon verdwenen en lijken de twee luchthavens zich middels een intentieverklaring te gaan vinden in een nauwe samenwerking op vrachtgebied. Daarbij neemt Schiphol voor een bescheiden bedrag van ruim 4 miljoen euro een belang van 40% in het regionale vliegveld. Waarom de mainport niet direct 10 miljoen op tafel heeft gelegd voor het gehele vliegveld is nog een raadsel, maar wat niet is, kan nog komen. Voorlopig blijft de provincie Limburg met 60% meerderheidsaandeelhouder.

Lees hier verder