De oorlog in Oekraïne laat diepe sporen na in de mondiale luchtvracht-industrie.  Zo heeft adviseur McKinsey & Company in een studie berekend dat het capaciteitsaanbod tussen Europa en Azië met 15% is gedaald door de westerse sancties tegen Rusland en het door Moskou sluiten van het Russische luchtruim voor Europese maatschappijen. Gelijktijdig dreigen verzekeraars volgens de Amerikaanse kredietbeoordelaar Fitch Ratings met een flinke financiële strop te worden opgezadeld indien Rusland de circa vierhonderd westerse vliegtuigen in het land daadwerkelijk in beslag neemt en de leasemaatschappijen schadeclaims indienen.

Van die 15% capaciteitsverlies tussen China en de EU komt 12% voor rekening van met name AirBridgeCargo (ABC), dat door de sancties gedwongen werd de freighters aan de grond te houden. Het overige deel (3%) heeft te maken met het feit dat Europese vrachtvliegtuigen niet langer gebruik kunnen maken van het Russische luchtruim en daardoor extra kerosine moeten meenemen voor de additionele vliegtijd van twee uur via onder meer India.

Lees hier verder