Na een half jaar professionele activiteit in het Midden-Oosten is de internationale blik van Steven Polmans op luchtvracht nog versterkt. Wij polsen de voorzitter van de internationale koepel TIACA naar zijn inzichten over de trends in ‘zijn’ sector.

De luchtvrachtsector beleeft, zoals de hele transportsector, tijden van aanhoudende verandering. Nu richten ook grote e-commercespelers en rederijen hun eigen cargomaatschappij op om hun klanten beter te bedienen. Maar welke gevolgen heeft dat voor de traditionele spelers? “De koek voor hen wordt steeds kleiner”, zegt TIACA-voorzitter Steven Polmans.

Begin deze week raakte bekend dat JD Airlines, behorend tot de Chinese e-commercegigant JD.com, met eigen vrachtvliegtuigen pakketten zal rondvliegen. In eerste instantie gebeurt dat in China zelf, maar er zijn plannen om tegen 2025 uit te breiden naar Europa, het Midden-Oosten en Noord-Amerika. JD Airlines treedt hiermee in de voetsporen van Amazon. Niet alleen grotere e-commercespelers, maar ook rederijen, zoals CMA CGM en Maersk, zetten stappen in de luchtvracht.

Lees hier verder