Paperless Goods Tracking System

Douanetoezicht op de goederenstroom op Schiphol

Tussen de eerste en tweede linie loodsen op Schiphol vindt veel transport plaats van goederen die onder douanetoezicht staan. Dat kan zonder traditionele Douaneprocedures met Vervoersaangiften (MRN-T1, TIR, ATA-Carnet) en Inklaringsdocumenten (MRN-IMA). Dit biedt grote voordelen bij het transport maar er zijn nog wel controles nodig. Voor het douanetoezicht op deze vervoersstromen is daarom in 2005 een centraal systeem gebouwd, het DGVS (Documentloos Goederen Volg Systeem). Begin 2019 is dit vervangen door een het nieuwe Paperless Goods Tracking System (PGTS).

PGTS: één grote “Ruimte voor Tijdelijke Opslag”

Sinds de komst van het Douanewetboek van de Unie (DWU) in 2016 worden de meeste goederen op Schiphol onder RTO-status (Ruimte voor Tijdelijke Opslag) vervoerd tussen de deelnemers aan DGVS. Het oude systeem is daarvoor eerst aangepast en in 2018 helemaal opnieuw gebouwd en verbeterd. Het heeft ook een nieuwe naam gekregen: Paperless Goods Tracking System (PGTS).

Schematische weergave van het Paperless Goods Tracking System

Het PGTS-protocol: alle werkafspraken op een rij

Alle werkafspraken staan in het zogenaamde PGTS-protocol dat alle deelnemers moeten ondertekenen. Daarin staat een eenduidige beschrijving van onder andere:

  • wie op welk moment verantwoordelijk is voor een zending;
  • wie eventuele onregelmatigheden dient op te lossen;
  • hoe omgegaan wordt met ‘non-conformiteit’ van deelnemers (inclusief uitsluiting);
  • hoe het PGTS-systeem en het PGTS-protocol beheerd en zo nodig gewijzigd worden.

De PGTS-deelnemers: vrijwel alle grote vrachtbedrijven op Schiphol doen mee

Ruim 50 afhandelaren, expediteurs en wegvervoerders op en rond Schiphol nemen deel aan het PGTS. Namens deze deelnemers is ACN functioneel beheerder van het centrale systeem, Cargonaut zorgt voor de techniek en de dagelijkse support (helpdesk).

Alle huidige deelnemers gaan begin 2019 over van DGVS naar PGTS. Daarna kunnen nieuwe deelnemers aangesloten worden, ook buiten Schiphol. Maastricht Aachen Airport doet al mee. Neem voor meer informatie contact op met ACN.

Voordelen van PGTS

Deelnemers aan het PGTS

  • All
  • DGVS
 
2 ACHIEVE
AERO EXPRESS BV
Apex Global Logistics (NL) B.V.
Aramex Nederland B.V.
ATL Logistics BV
B2C Europe Support BV
BBV Logistics Support
Cargo Masters B.V.
Control Towers International
De Jong Koeriers B.V.
DHL Aviation (Netherlands) B.V.
DSV Air & Sea B.V.
ECMS Express
ECS Livestock B.V.
Expeditors International B.V.
Fedex Trade Networks Transport
Gaston Schul
HOEKTRANS B.V.
In & Out Logistics BV
Independent World Services B.V.
IP Handlers B.V.
JAS Forwarding Netherlands B.V.
KDZ Express B.V.
Kuehne + Nagel N.V.
L&A Freight B.V.
Lift Freight Services
LSK Cargo BV
Lubbers Global Freight
LX Pantos
Maastricht Aachen Airport
Neele -Vat Air B.V.
Nippon Express (Nederland) B.V.
NNR Global Logistics Netherlands B.V.
NTG Air & Ocean Netherlands BV
Rapid Tansportation Solutions B.V.
Remiro Freight Services B.V.
Rutges Cargo Europe BV
Seko Benelux B.V.
Senator International B.V.
Share Vabix Airfreight B.V.
Sky Logistics BV
Standby Logistics B.V.
Sunway Shipping
Swissport Cargo Services
Thomsen Select BV
Three B BV
VDH NEXT B.V.
Veleka Logistics
ViaEurope B.V.
WeShip Cargo BV
Your Cargo Contact
Zoologistics BV