eLink

eLink is onderdeel van het project Digitaal Vooraanmelden. Beide zijn gestart ter ondersteuning en verbetering van het export aanleverproces op Schiphol.

eLink maakt het mogelijk om voor, tijdens en na aanlevering van exportzendingen de status van dit proces te zien en te sturen. Ook biedt eLink de mogelijkheid aan te leveren zonder ACN bon of de documentatiebalie over te slaan om zo direct door te rijden naar het dock, mits er voldaan wordt aan de hiervoor gestelde eisen.

Bekijk hieronder de video over de eLink oplossing van Cargonaut.

Heeft u vragen of wilt u meedoen met eLink, dan kunt u contact opnemen met Arie Korving van Cargonaut.

Meld je nu direct aan voor Digitaal Vooraanmelden via eLink, kijk voor meer informatie op www.cargonaut.nl of mail naar helpdesk@cargonaut.nl

eLink in 90 seconden

Actueel nieuws

Opening eLink priority desk bij KLM Cargo Documentatie: gebruik het Delivery Overview

december 13th, 2021|0 Reacties

KLM Cargo eLink Priority Desk: snelle doorgang voor volledige eLink deliveries Opening eLink Desk Op dinsdag 7 december 2021 is bij afhandelaar KLM Cargo de eLink priority desk geopend! Chauffeurs kunnen nu voor export deliveries, die volledig via eLink zijn aangemeld, gebruik maken van een dedicated desk­­. eLink Delivery Overview Vanaf 7 december 2021 is tevens het eLink [...]

Blog Ben Radstaak in ICC-Newsletter – Computer says: “No”

oktober 6th, 2020|0 Reacties

How trade and transport data are used to optimize supply chains and compliance Data missing. Check sanction list. Certificate required. Dangerous goods declaration is incomplete. Illicit trade risk detected. Just a few of the possible alerts on the screens of some freight forwarders in 2025. The alerts are automatically generated by the intelligent control tower at the heart of the [...]

Lees meer artikelen…

eLink in de praktijk

Bob Tisserand, Blue Water Shipping

Bob Tisserand

Bob Tisserand, officemanager bij Blue Water Shipping is een groot voorstander van digitalisering van logistieke processen. Vanuit die optiek is hij in 2012 op eigen initiatief gestart. “Ik vond eLink een logisch vervolg op het project eFreight@NL. Als je het hele proces aanpakt en verbetert heeft het pas echt zin. Daarbij kijk ik ook naar de toekomst.

Lees hier de volledige Klantencase

Bouke Laan, A. Hartrodt

Hartrodt

Nieuwe ontwikkelingen gaat Bouke Laan niet uit de weg. De General Manager bij
a. hartrodt startte samen met Ineke van Nimwegen van Transport Handling Service (THS) een eLink pilot in 2012. Laan legt uit: “Als kleinere speler in de luchtvracht vind ik het belangrijk om mee te denken en een stem te hebben in de ontwikkeling van nieuwe producten en procesverbeteringen op Schiphol”.

Lees hier de volledige Klantencase

Richard Visser, Rhenus

Richard Visser

“Papierloos werken vraagt om nieuwe processen en de ‘awareness’ die erbij komt kijken: het opnieuw inrichten van systemen en rekening houden met de toekomst. Je moet met veranderingen meegaan zodat je aantrekkelijk blijft voor de klant. Stilstaan is achteruitgaan”, volgens Richard Visser, projectmanager bij Rhenus Logistics.

Lees hier de volledige Klantencase

Rob Middelkoop, D.J.Middelkoop & Zn. Nieuw-Vennep B.V

eLInk Middelkoop

Vervoerder en logistiek dienstverlener D.J. Middelkoop & Zn. kijkt graag vooruit en gaat nieuwe uitdagingen niet uit de weg. Sinds 1932 is het bedrijf een begrip in de logistiek. Na de zomer van 2013 startte Middelkoop met eLink. Het bleek een logische stap.

Lees hier de volledige klantencase

Wat is eLink?

eLink is een module binnen eCargo Receipt en helpt om uw export aanleverproces verder te optimaliseren. eLink geeft ‘real time’ inzicht in de status van een zending en controleert tegelijkertijd of deze voldoet aan de voorwaarden van de afhandelaren voor het aanleveren van goederen.

Wat kan ik met eLink?
Het verschil tussen eCargo Receipt (eCR) en eLink is dat u met eCR de status van de zending kan bekijken en daar eventueel actie op kan ondernemen, terwijl u met eLink daadwerkelijk bezig bent om een rit naar een afhandelaar in te plannen, met de wetenschap dat er alleen maar “groene” zendingen mee kunnen op een trip. Daardoor zullen er kortere wachttijden ontstaan bij de afhandelaar. Ook weet de chauffeur dat alle zendingen vooraf door eCR getoetst zijn waardoor hij niet voor verrassingen komt te staan bij de balie van de afhandelaar. eLink is de tool die gebruikt wordt voor het digitaal vooraanmelden vanaf 1 januari 2021

Voordelen van eLink

      • Betrouwbaarder doorvoer proces
      • Minder papier afhandeling en minder personeel benodigd bij de balie afhandelaar
      • Minder wachttijd voor de trucker
      • Betrouwbare inrichting van expeditie processen
      • Zekerheid dat zendingen zonder onderbreking doorgevoerd kunnen worden
      • Indirect voordelen van e-Freight & eLink:
      • Mogelijkheden voor verdere reductie van doorlooptijden
      • Piek verspreiding door gezamenlijke planning
      • Papierloos alternatief voor ACN bon voor juridische overdracht (eAccept)

 

Wat is eAccept?

eAccept is een extensie op eLink. Hierdoor zal het mogelijk worden om via eLink de ACN bon te vervangen voor een elektronische handdruk. Hierdoor zal het gebruik van papier gereduceerd worden en het proces in de loods sneller. Daarnaast hoeft men ook geen papierarchief meer bij te houden. De ACN bon zal vervangen worden door eLink en het RCS bericht wat volledig juridisch afgedekt is door middel van een multilaterale overeenkomst met ACN.

Momenteel is het al mogelijk om aan te leveren zonder ACN bon bij WFS. Op het moment dat Menzies Aviation en KLM Cargo ook gereed zijn voor eAccept zullen we deze drie partijen in één keer activeren. De overige afhandelaars zullen op langere termijn volgen.

Het grote voordeel is dat eAccept gebaseerd is op een proces dat al bestaat, eLink. Hierdoor zal er voor de expediteurs en vervoerders weinig veranderen. Het enige vereiste is dat de zendingen die aangeleverd worden zonder ACN bon volledig eLink zijn. De ACN pas zal in het geval van eAccept centraal staan in het proces.

Voordelen van eAccept

      • Minder papier
      • eLink & e-Freight stimulatie
      • Transparanter proces
      • Sneller proces in de loods
      • Digitaal archief

 

eFast delivery in eLink

KLM Cargo heeft in samenwerking met Rhenus en Cargonaut de succesvolle lancering van e-Fast Delivery afgerond. Een uniek concept om het aanleveringsproces van de vracht te versimpelen. Het nieuwe systeem is gebaseerd op eLink en de ACN pas.

Sinds 13 mei hebben truckchauffeurs de mogelijkheid om de vracht direct naar de dockdeur te brengen zonder eerst langs de documentatiebalie te moeten. Het nieuwe systeem zendt automatisch een bericht naar het WMS systeem. De afhandelaar controleert vervolgens:

• of de zending klaar is voor verzending (RfC);
• of de zending veilig is;
• of de zending geheel papierloos is.

eLink deelnemers

  • All
  • eAccept
 
 

Meld je nu direct aan voor Digitaal Vooraanmelden via eLink, kijk voor meer informatie op www.cargonaut.nl of mail naar helpdesk@cargonaut.nl