Het kabinet wil hard snoeien in het aantal vluchten van en naar Schiphol. De vrachtsector vreest hierdoor in de knel te komen, net als bedrijven elders die ook bestaan dankzij de ligging, de wereldwijde verbindingen en de logistieke expertise op de luchthaven. “Minder vluchten ligt lekker bij het publiek, maar is niet de weg naar duurzame verandering”, zegt René de Koning. Hij is CEO van het bedrijf OneLogistics dat de JSF-logistiek naar Nederland haalde. De Koning pleit voor een brede mainportvisie voor Schiphol met aandacht voor duurzaamheid én bedrijvigheid. Ook pleit hij voor het ontwikkelen van een tool die beleidskeuzes inzichtelijk maakt vóór er grote stappen worden gezet.

Met lede ogen beziet De Koning de plannen van het kabinet met de nationale luchthaven: van 540.000 terug naar maximaal 440.000 vliegbewegingen per jaar. Die krimp zet de freighters nog verder onder druk terwijl ze al jaren te maken hebben met krimp door de problematiek rond de verdeling van landingsrechten. Ook andere bedrijven die afhankelijk zijn van Schiphol en zijn wereldwijde hubfunctie voorzien grote, negatieve gevolgen: distributiecentra, vastgoedbedrijven, warehouses, evenementenorganisaties, life science- & health-bedrijven etc. Vracht- en grondafhandelaar dnata kondigde begin dit jaar nog aan 200 miljoen euro te investeren in een ultramoderne vrachtlocatie bij Schiphol. “De politiek heeft nu het fundament onder deze businesscase weggeslagen. Dit dwingt ons tot een heroverweging van de investering”, zei managing director Jan van Anrooy onlangs tijdens het luchtvrachtdebat in Den Haag.

Lees hier verder