Kijkend en luisterend naar het recent, door NT georganiseerde webinar ‘digitaal vooraanmelden’ op Schiphol kreeg ik aanvankelijk een goed gevoel. Ruim tien jaar nadat ikzelf in het bestuur van luchtvrachtkoepel ACN de papieren exportbon per direct overbodig wilde maken om zo de luchtvrachtexpediteurs en vrachtafhandelaars te forceren meer geld in IT, procesinnovatie en digitalisering te steken, lijkt er nu eindelijk schot te komen in het digitaliseren van vrachtprocessen op Schiphol.

Volgens de sprekers van DHL Forwarding en transporteur Middelkoop zou dit het moment van de waarheid zijn. Zo dacht ik ook ruim tien jaar geleden. ACN-directeur Maarten van As en Anne Marie van Hemert, verantwoordelijk voor het vrachtteam van Schiphol, deden er nog een schepje bovenop door te claimen dat de luchthaven op koers ligt om de Europese uitblinker te gaan worden tegenover de concurrerende luchthavens als Frankfurt, London en Parijs.

Ik zou dan maar snel eens gaan kijken in Frankfurt en zien wat de Duitse luchthaven en Lufthansa nu al investeren en aan het optuigen zijn qua verbetering van vrachtprocessen en digitalisering. Schiphol denkt over twee tot drie jaar met de inzet van nieuwe software van Cargonaut de switch en het onderscheid te gaan maken. Laten wij het hopen, maar dan moeten er nog wel wat knoppen in het denken van vooral de expediteurs omgezet gaan worden.

Lees hier verder