Er is niets te doen tegen lege vrachtvluchten van Maastricht naar Luik. Dat zegt demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen in een reactie op Kamervragen. Het is enkele Kamerleden een doorn in het oog dat dergelijke korte vluchten plaats mogen vinden.

Het kwam dit jaar zeven keer voor dat een Boeing 747 vrachtvliegtuig (zes keer van Astral Aviation, één keer van Longtail Aviation) leeg van Maastricht Aachen Airport (MAA) naar het naburige Luik werd overgevlogen. Vanuit GroenLinks, D66, de PvdA, de PvdD en de ChristenUnie werden daarover vragen gesteld.

Volgens Van Nieuwenhuizen zijn de vluchten economisch te verdedigen. “Het gaat om vrachtvluchten waarbij een particulier bedrijf een vliegtuig heeft gecharterd om naar Maastricht te vliegen en daar de vervoerde lading te lossen. Dat bedrijf bepaalt de keuze van de bestemming. Hier ligt een commerciële afweging aan ten grondslag. Nadat het vliegtuig op MAA is geleegd vervalt de huurovereenkomst en vervolgt het vliegtuig zijn weg in opdracht van een andere huurder of in het gebruikelijke routenetwerk van de luchtvaartmaatschappij. Voor de luchtvaartmaatschappij is dan het meest kostenefficiënt om op MAA weer nieuwe vracht op te halen en naar een volgende bestemming te brengen zodat ‘lege vliegkilometers’ worden vermeden. Wanneer dit echter niet lukt herpositioneert het vliegtuig zich na het lossen van de vracht naar een andere luchthaven, waar het weer geladen kan worden met nieuwe vracht voor de volgende bestemming. In onderhavige gevallen is naar de luchthaven Luik gevlogen voor nieuwe vracht”, schrijft de minister in een reactie.

Lees hier verder