“Volgens vrachtkoepel ACN is een kaalslag van 30% aan vrachtvluchten niet ondenkbaar als Harbers zijn zin krijgt en het aantal vliegbewegingen op Schiphol eind volgend jaar met 60.000 wordt verlaagd. Een vrachtpool, door ACN eerder omschreven als ‘een geitenpaadje’, zou dan uitkomst bieden en is juridisch geheel in lijn met de gangbare regels, aldus Vreede. Daarbij zou rond de 4,5% van het toekomstig aantal vluchten op Schiphol worden gereserveerd voor de vrachtsector.”

Niet discriminerend

Het liefst praat de jurist niet over een vrachtpool vanwege de verwarring met een ‘gewone slotpool’. Hij spreekt liever van een ‘reservering van slots voor vrachtvliegtuigen’. Dat is niet alleen juridisch zuiverder, stelt hij, maar maakt naar zijn mening die reservering ook in de bestaande slotverordening mogelijk, ‘aangezien vrachtvliegtuigen op geen enkele wijze concurreren met passagiersvliegtuigen’. Vreede: ‘Ze maken immers geen gebruik van aankomst- en vertrekhallen, en evenmin van passagiersterminals, maar hebben wel slots nodig’.

Klik hier voor het volledige bericht in NT