De Nederlandse luchtvrachtexport slonk vorig jaar qua volume met 15,6% naar ruim 560.000 ton. Een forse aderlating. Al leverde dat verlies van zo’n 100.000 ton vergeleken met 2019 onder de streep toch bijna 20% meer omzet (1,2 miljard euro) op. Dat blijkt uit de vertrouwelijke IATA-Cass-cijfers die zoals elk jaar via diverse marktpartijen naar Nieuwsblad Transport zijn gelekt.

De coronacrisis zette de luchtvrachtmarkt een beetje op z’n kop. Dat is duidelijk terug te zien in de Nederlandse IATA-omzetcijfers over 2020. In de top 10 van luchtvrachtexpediteurs waren er slechts twee partijen, het Amerikaanse Expeditors (+7%) en de Nederlandse wholesaler IAA Fresh (+6,2%), die het exportvolume konden verhogen. Dat bezorgde Expeditors voor het eerst in zijn geschiedenis de derde plek in de Nederlandse luchtvrachtexpeditie. Dit ten koste van DHL Global Forwarding, dat in de Nederlandse luchtvrachttop genoegen moest nemen met de vierde plek, na in 2019 eerst al de tweede plek te hebben verloren aan DSV-Panalpina.

Opvallend is dat Expeditors in de Duitse markt hetzelfde trucje wist uit te halen, terwijl de naaste concurrentie exportvolumes moest inleveren.

Lees hier verder