Maastricht Aachen Airport (MAA) kan in de toekomst alleen groeien als dat gepaard kan gaan met minder geluidshinder. Dat staat in het advies dat verkenner Pieter van Geel heeft uitgebracht over de toekomst van de Limburgse luchthaven tot 2030. Van Geel zou daarbij graag zien dat MAA alleen nog vrachtvluchten verwerkt.

Van Geel stelt dat vracht relatief voor meer werkgelegenheid en toegevoegde economische waarde zorgt dan passagiers, meldt 1Limburg op basis van het advies. Bovendien is die markt onvoorspelbaar en instabiel, vindt hij.

De keus daarvoor laat Van Geel aan de provincie over, de eigenaar en exploitant van MAA. Gedeputeerde Joost van den Akker (VVD) heeft aan 1Limburg laten weten niets te zien in het afstoten van de passagiersvluchten. Het gaat daarbij momenteel om vakantievluchten van Corendon en Ryanair.

Volgens Van Geel is het realistisch om uit te gaan van een groei van het vrachtverkeer van 111.000 ton in 2019 naar 200.000 tot 290.000 ton in 2030.
Voor passagiersverkeer gaat Van Geel uit van 500.000 tot 750.000 reizigers in 2030. In 2019 waren er dat 434.000.

Klik hier om verder te lezen