Maastricht Aachen Airport hoopt op uitstel vrachttaks

Komt er per 1 januari 2021 een vlieg- en vrachtbelasting voor de luchtvaart of wordt die extra heffing voor een ticket en luchtvracht vanwege de coronacrisis uitgesteld? Dat moet vandaag duidelijk worden. Voor Maastricht Aachen Airport, dat voor 70 procent draait op luchtvracht, is zo’n vrachtbelasting een donker scenario.

Hoewel ‘zwaard van Damocles’ een iets te zware kwalificatie is, vreest Jos Roeven, directeur van Maastricht Aachen Airport, dat de concurrentiepositie van de luchthaven wel flink zou worden aangetast. ‘Door de hoge brandstofkosten zitten we al aan de bovenkant van de markt. Als die vrachttaks er nog eens bovenop komt, betekent dat bijna een verdubbeling van onze landingsgelden en dan zijn we wel de duurste luchthaven in de regio.’

Met de luchthavens van Luik en Düsseldorf ligt de concurrentie op de loer, waarschuwt Roeven. ‘het is niet zeker dat er zoiets gebeurt, maar het risico wordt wel groter, op deze manier. We groeien jaar na jaar en we laten zien dat we absoluut geen afvoerputje van Schiphol zijn: we gaan qua vrachtvervoer ons beste jaar ooit draaien. Maar wat we moeten doen als die vrachttaks wordt ingevoerd is niet eenvoudig: dat is een bedrag per vliegtuig, of het nou veel of weinig vracht vervoert.’

Omdat je het tarief niet kunt linken aan de grootte van de zendingen, wordt het een onmogelijke taak om dat te verdelen, zegt Roeven. Hij hoopt dat het kabinet vandaag in de plannen voor Prinsjesdag een uitstel van de vrachttaks in petto heeft voor de luchtvaart. ‘Maar ik verwacht niet dat dat vandaag al gebeurt: vandaag wordt een rapport gepresenteerd van SEO. Ik verwacht wel dat we tijd krijgen om dat rapport te bestuderen voordat daar een besluit over genomen wordt.’

Beluister hier het hele fragment