De kwestie van de cargoslots op Amsterdam Schiphol Airport krijgt steeds meer aandacht bij de politiek. Hen overtuigen van de noodzaak van een welomschreven aanpak is een andere zaak, zegt algemeen directeur Maarten van As van Air Cargo Netherlands (ACN).

Dat de kwestie onder de aandacht van de Tweede Kamer is gekomen, is te danken aan intensief lobbywerk van ACN, zegt Van As. “U zult zich herinneren dat Mark Harbers, de minister van Infrastructuur en Waterstaat, heeft besloten om de huidige limiet van 500.000 bewegingen per jaar op Schiphol eind 2023 te verlagen tot 440.000, zonder enig overleg met de luchtvaartindustrie. Ten eerste zijn wij het niet eens met dit krimpvoorstel. Ten tweede was onze reactie hierop dat dit gepaard gaat met een specifieke uitspraak over slotreserveringen voor full freighters.”

“Gezien de naderende bewegingsbeperking zal er vrij snel een oplossing moeten worden gevonden, ondersteund door een stevige juridische basis. Dat laatste vinden we terug in de capaciteitsverklaring die Schiphol twee keer per jaar afgeeft. Deze beoordeelt de exacte capaciteiten van de luchthaven op verschillende niveaus, zoals beveiliging, veiligheid, start- en landingsplaatsen, enz.”

Klik hier om verder te lezen