Het ene jaar de absolute uitblinker in de IATA top 100, het volgende jaar met een fors ladingverlies zo’n beetje gedegradeerd tot de grote verliezer op dezelfde lijst. Het overkwam in het verleden al een groot aantal bedrijven. Het maakt de jaarlijkse IATA-lijst tot een rad van fortuin.

Wat te denken van het volumeverlies (-71,5%) vorig jaar van het Chinese Apex Logistics, dat de jaren voordien behoorde tot de sterren van de Nederlandse IATA-lijst. Naaste concurrent Top Cargo, eveneens actief in de Chinese e-commerce, heeft de glansrol van Apex in 2020 overgenomen met een groei van 95%. Een topprestatie, gezien een markt die vorig jaar ruim 15% aan volume inleverde. Top Cargo staat dit keer dan ook op de vierde plek in het tabelletje van winnaars, terwijl Apex met zijn forse ladingverlies de jammerlijke lijst van verliezers aanvoert.

Ook dit jaar prijken er op de lijst van winnaars meerdere opmerkelijke uitschieters naar boven. Zo voert het Duitse Transall, dat in 2019 een verwaarloosbare 56 ton via Schiphol boekte, de lijst van stijgers aan met een volumegroei van 6173,20%. Eveneens fors was de toename bij Korchina International: bijna 2500%. Het bedrijf kwam daarmee binnen op nummer 100 in de nationale IATA-lijst.

Lees hier verder