Oppositiepartij GroenLinks (GL) is best bereid mee te werken aan een aparte vrachtpool op Schiphol voor de Nederlandse luchtvrachtsector als het maximaal jaarlijks aantal vluchten op Schiphol wordt teruggebracht van 500.000 naar 440.000. Dat moet dan wel onder strikte voorwaarden gebeuren, vindt haar luchtvaartspecialist in de Tweede Kamer, Suzanne Kröger, in gesprek met NT. ‘Ook de vrachtsector moet selectiever worden. Er zijn zeker vrachtvluchten waar ik vraagtekens zet bij de maatschappelijk meerwaarde.’

Vrachtvluchten zijn met zo’n 3% van het aantal vliegbewegingen op Schiphol goed voor 20% van de toegevoegde waarde. Klimaatwinst dus als wij ons meer gaan richten op vluchten die het meest opleveren tegen zo min mogelijk overlast. Dat moet GroenLinks toch aanspreken?

Wij zijn allereerst natuurlijk heel erg blij dat er nu krimp voor Schiphol op tafel ligt. Dat is heel belangrijk. Ik denk dat het verder ook heel belangrijk is om te sturen hoe je krimpt. Als je alleen maar zegt dat het aantal vliegbewegingen wordt gereduceerd en de luchtvaartmaatschappijen het verder maar moeten uitzoeken, dan krijg je niet per se de juiste mix op Schiphol met de hoogste maatschappelijke meerwaarde. Je moet daar wat ons betreft als kabinet dan ook op sturen. Voorbeeld zijn korte afstandsvluchten of vluchten met overstappers. Het zou goed zijn dat er een visie komt hoe je Schiphol precies wilt benutten en daar dan op gaat sturen. Dan wordt er wel gezegd dat dat niet mag van Brussel, maar volgens mij mag er van de Europese Commissie een stuk meer dan het kabinet aandurft. Je moet dus keuzes maken.

Een vrachtpool met een gereserveerd aantal vluchten voor de vrachtsector zou in zo’n visie mooi passen?

Ik denk dat de vrachtsector inderdaad onderdeel van die discussie en strategie moet zijn hoe wij in de toekomst met de beschikbare capaciteit op Schiphol moeten omgaan. Schiphol moet weer een kwalitatief hoogwaardige luchthaven worden die een goede buur is voor zijn omgeving en een goede werkgever. Dat is nu allemaal niet het geval. Je gaat dus kijken hoe je de capaciteit op Schiphol het best kunt benutten. Je gaat in dat kader dan ook kijken welke vracht een hele hoge maatschappelijk meerwaarde heeft. Wij zijn daar heel kritisch in. Als vrachtvluchten worden ingezet voor zaken die minder relevant zijn, heeft dat niet onze steun.

U staat dus niet direct afwijzend tegen een vrachtpool als het in die nieuwe strategie past?

Inderdaad. Niet afwijzend, maar waar ik wel een beetje voorzichtig in ben is dat de vrachtsector voor een pool pleit. Ik zou liever uitgaan van de beste inzet en verdeling van de capaciteit, zodat wij niet de zestigste vlucht naar Brussel of Londen krijgen.

Vrachtvliegtuigen worden voornamelijk intercontinentaal ingezet en niet binnen Europa. Hoe ziet u zo’n verdeling qua beste inzet of benutting? Is een reservering van 4% voor vracht niet de meest plausibele en praktische oplossing?

Wat ik daar een beetje moeilijk aan vindt, is dat je dat geheel op aantallen doet. Daarbij zeg je eigenlijk niks hoe er binnen zo’n pool keuzes worden gemaakt over het type vracht. Er zijn zeker vrachtvluchten waar ik vraagtekens zet bij de maatschappelijk meerwaarde.

Zoals bloemenvluchten?

Spullen uit China. Is dat wel nodig? Luchtvaart is natuurlijk de meest vervuilende manier van transport. Asperges uit Peru is een ander voorbeeld. Daar kun je ook van afvragen of dat zo logisch is. Medische goederen zijn een ander verhaal. Dat is van groot belang omdat die op hele korte termijn de wereld over moeten.

Wat met halfgeleiders, hi-tech, mobieltjes en iPads?

Daar is weer de vraag of dat wel per se met een vliegtuig zou moeten. Daar zit geen haast op. Wat ons betreft zou je dan ook sowieso minder moeten doen met vrachtvluchten en alleen dat wat cruciaal is. Daar zou ruimte voor moeten zijn. Ik ben een groot voorstander dat je als vrachtsector veel selectiever wordt, ook als je kijkt naar de impact die de vluchten hebben op het milieu.

Hoe zou dat in de praktijk vorm moeten krijgen als je niet op aantallen kunt sturen? Je moet toch ergens een methodiek hebben om ruimte voor vrachtvluchten vrij te spelen?

Dat is goede vraag. Wellicht als dat onderdeel wordt van je slotcoördinatie. Ik kan me voorstellen dat er een bepaalde ruimte wordt gereserveerd op Schiphol, maar dat die een stuk minder is. Daardoor wordt de prijs flink hoger en krijg je een veel betere selectie.

Schiphol prijst zich dan uit de markt. Vrachtairlines wijken uit naar bijvoorbeeld Luik Airport en de lading wordt dan weer over de weg naar Nederland getruckt.

Ik moet zeggen dat het argument dat het anders naar de buren gaat mij niet zo overtuigt. Ik verwacht dat er ook in de ons omringende landen stappen worden gezet om de impact van luchtvaart terug te dringen. Het invliegen van asperges uit Peru past sowieso niet in een klimaatneutrale omgeving.

Lees hier het artikel op NT