e-Commerce afternoon 2016

Op dinsdag 1 november 2016 vond de eerste ‘e-Commerce Afternoon’ plaats, waarbij de vraag rees hoe Schiphol zich kan doorontwikkelen als belangrijkste e-commerce hub van Europa. Om dit onderwerp extra toe te lichten waren twee experts op dit gebied uitgenodigd.

e-Commerce speelt een zeer belangrijke rol bij PostNL

Vanuit PostNL begon Martijn de Vries de bijeenkomst, waarin duidelijk werd dat e-commerce een zeer belangrijke rol vervuld binnen het bedrijf. Kijkende naar de samenwerking tussen PostNL en Schiphol werden hier toch vraagtekens bij gezet door de ACN leden. Belangrijke side-note hierbij van Martijn was echter dat er een aantal modeketens waaronder een Zara of Pull & Bear wel opzoek zijn naar snelle levering via de luchthaven door het snel wisselende assortiment en steeds sneller wordende response time naar de eindgebruiker.

 

Hierin zit hij dan ook een trend die de luchtvracht positief kan beïnvloeden. Na een reis over de wereld vanuit de ogen van PostNL kwam naar voren dat China een zeer grote rol speelt in de e-commerce markt voor het bedrijf. Door de rijke geschiedenis aan bi- en multilaterale verdragen tussen PostNL (Spring buiten Europa) en China, kan het concurreren met de lage prijs die wordt aangeboden in het land op het gebied van last-mile delivery.

Invloed van e-Commerce op Douane

De dag werd voortgezet op een meer praktijkgerichte manier door de Douane, waarbij vragen vanuit het veld op een, laten we zeggen, extensieve manier werden beantwoord. Vanuit de Douane lichte Han Bosch, programma manager e-commerce, allereerst de invloed van e-commerce op de douane toe. Vandaaruit werden vooraf ingestuurde vragen uit het werkveld beantwoord zoals de bepaling van de douane waarden en de toepasbaarheid van de btw op invoerproducten.

 

Vanuit de douane kwam naar voren dat het aantal declaraties jaarlijkse met 15 procent toeneemt, waarbij evenredig het aantal controles vanuit de instantie groeit. Dit is, met een aantal van over de 8 miljoen aangifte regels, in de toekomst onhoudbaar en vraagt om gerichte oplossingen. Vanuit de zaal werd dan ook geopperd om te benchmarken met de zeevaart waarbij het land van origin al de juiste controles uitvoert en de druk bij import hiermee verlaagd.