Adriaan den Heijer, directeur van KLM Cargo, kijkt meer naar de ‘betekenisvolle’ kant van cargo dan naar de emissies die vrijkomen bij het vervoer van vracht.

Tijdens de coronacrisis hadden maatschappijen het moeilijk. De vraag naar vluchten nam af en de vliegbewegingen werden minder. Ondanks dat konden vrachtmaatschappijen een belangrijke rol blijven spelen. Sterker nog, de winst van KLM Cargo was hoger dan vóór de coronacrisis. ”We hadden een luchtbrug met China opgezet. Nu zorgen we dat vaccins de wereld over gaan, dat geeft veel voldoening, en we zorgen voor de voedselvoorziening op eilanden”, zegt Den Heijer tegenover Eindhovens Dagblad.

Drie uitgefaseerde 747-Combi’s werden voor enige tijd alsnog ingezet voor de medische luchtbrug. In totaal werden 400 miljoen hulpmiddelen vervoerd. KLM Cargo vloog onder meer mondkapjes, brillen en beademingsapparatuur heel de wereld over. Ook zorgde het bedrijf voor het vervoer van miljoenen vaccins naar verschillende landen. Up in the Sky nam in juni een kijkje achter de schermen hoe de vrachtmaatschappij dat uitvoert.

Klik hier om verder te lezen