De coronacrisis heeft de luchtvaartsector snoeihard geraakt. Toen toenmalig president Trump op 11 maart een inreisverbod voor passagiersvluchten aankondigde, werd het meteen al duidelijk: hier gaan klappen vallen, ook binnen de luchtvracht. Door snel te schakelen en dankzij een goede samenwerking in de keten, zat de vrachtsector aan het eind van het jaar toch weer redelijk op haar oude niveau. ‘De sector is creatief geworden. Kijk bijvoorbeeld naar het vervoer van mondkapjes met passagiersvliegtuigen.’

Aan het woord is Maarten van As, managing director van ACN, de brancheorganisatie voor de luchtvracht in Nederland. Van As zal het moment waarop de crisis voor de luchtvaart losbarstte nooit vergeten.

‘We zaten in de Tweede Kamer voor het debat over de luchtvaartbelasting. Een erg lang debat met veel moties. Die nacht hoorden we het nieuws over het voorgestelde inreisverbod van Trump. Dat sloeg in als een bom. Passagiersvluchten zijn namelijk ook voor de luchtvracht van groot belang. Een groot deel van de belly-capaciteit viel in één klap weg.’

Klik hier om verder te lezen