De omstreden vrachttaks is na bijna twee jaar soebatten eindelijk van de baan. Dat is vooral de verdienste geweest van de Tweede Kamer en de logistieke sector, die vlak voor het zomerreces alsnog een grondig onderzoek afdwong over de negatieve effecten van de vliegbelasting op vrachtvluchten.

Om de niet malse conclusies, die pas op Prinsjesdag werden gepubliceerd, kon de verantwoordelijke staatssecretaris Hans Vijlbrief (Belastingen) vervolgens niet heen: Maastricht Aachen Airport kon min meer sluiten en Schiphol zou een kwart van zijn vrachtvluchten verliezen aan concurrentie in de omliggende landen. Uiteindelijk heeft het vreemd genoeg nog twee maanden geduurd voordat het kabinet definitief de vrachttaks ten grave droeg. Waarschijnlijk was die tijd nodig om ergens anders bij de vliegbelasting de ontbrekende 12 miljoen euro te vinden die de belasting op vrachtvluchten had moeten opleveren.

De grote vraag is nu hoe het zo ver heeft kunnen komen met de vrachttaks, want het verantwoordelijke ministerie van Financiën was al bij een eerdere poging om vrachtvluchten te belasten op de vingers getikt door de Raad van State. De conclusie was destijds al: niet doen, want het plan ondergraaft de concurrentiepositie van de twee belangrijkste vrachtluchthavens van Nederland ernstig.

Lees hier het hele artikel