Laten we er geen doekjes om winden. In de luchtvrachtketen lopen we niet voorop in de digitalisering. Dat constateerden we ook tijdens de Air Cargo Summit die ACN, KLM Cargo en de Erasmus Universiteit vorig jaar samen organiseerden. We beschikken in Nederland over een uitstekende fysieke infrastructuur, maar de uitdagingen, en daarmee ook de kansen, zitten in de data-infrastructuur. Als de lading- en informatiestromen goed op elkaar aansluiten, hebben we als Schiphol goud in handen. De slag om de luchtvracht wordt namelijk grotendeels op de grond beslecht. Maar zover zijn we nog niet. We slepen vaak nog te veel papier rond en doen als luchtvrachtketen te weinig met de beschikbare digitale data.

Met het project Digitaal Vooraanmelden op Schiphol geven we in het afhandelingsproces sinds begin van dit jaar digitale gegevens voorrang boven papieren documenten, en dat mag gerust een kleine revolutie worden genoemd. De vrachtafhandelaars op Schiphol weten namelijk niet goed genoeg wat er wanneer op ze afkomt. En zo kunnen ze zich dus niet goed voorbereiden op wat op hen afkomt, met soms wachttijden en irritatie bij de truckers tot gevolg. De afgelopen maanden is hard gewerkt aan een neutraal platform waar lokale exportvracht op Schiphol digitaal kan worden vooraangemeld. Alle afhandelaars hebben een ‘best effort’-verklaring getekend met de belofte dat die vracht voorrang krijgt in hun proces. Digital First.

De voordelen van dit traject zijn groot voor iedereen. De vrachtafhandelaar weet wat er aan zit te komen en kan daardoor zijn werkzaamheden beter plannen, tot en met de zogenaamde aviation security status. En expediteur en vervoerder weten dat de juiste data al vroeg in het proces bij de afhandelaar liggen. Er hoeven geen stapels papieren meer te worden overlegd en gecontroleerd te worden bij balies. Het proces verloopt meer voorspelbaar en soepel.

Lees hier verder