Een opvallend vlammende oproep van vrachtbaas Guillaume Halleux van Qatar Airways Cargo, twee weken geleden op het IATA World Cargo Symposium in de Ierse hoofdstad Dublin. Hij hield een pleidooi voor striktere regelgeving op het gebied van vervoer van lithiumbatterijen en accu’s in vliegtuigen.

Deze goederen worden door het sterk toegenomen aanbod uit de e-commerce in steeds grotere volumes door de lucht vervoerd. Het luchtvrachttransport van de oplaadbare batterijen kan gevaarlijk zijn als het niet onder de juiste, gereguleerde manier gebeurt. Helaas schort het daar wel vaak aan. Halleux’ waarschuwing was dan ook helder op het congres. Als ‘we’ op dezelfde voet blijven doorgaan, is het niet de vraag óf er een keer iets misgaat, maar wanneer.

Met ‘we’ doelde Halleux op alle ketenpartijen in de luchtvrachtketen, inclusief de verladers, overheden en inspectiediensten. Niet alleen is er veelal sprake van verkeerde documentatie (bewust dan wel onbewust) en van een onjuiste verpakking, ook bij de screening en controle gaat er van alles mis. Een strikte naleving van de regels en een strenge handhaving zijn hard nodig, anders zijn een brand aan boord van een vrachtvliegtuig of zelfs in de laadruimte van een passagiersvliegtuig niet uit te sluiten, met alle catastrofale gevolgen van dien.

Op de bijeenkomst in Ierland werd het gevaar benadrukt met een overzicht van een fors aantal ‘near misses’. In totaal waren er tussen 2006 en 2021 precies 322 incidenten gerelateerd aan lithium-ion batterijen, waarvan achttien in 2020. De afgelopen vijftien jaar zijn er, gedocumenteerd, vier vliegtuigen neergestort door incidenten die worden gerelateerd aan brandende lithiumbatterijen. Een ander incident gebeurde nét nadat het vliegtuig was geland en een paar minuten nadat de al licht rokende lading was gelost. De brand van een pallet met lithiumbatterijen kon op het vrachtplatform maar met veel moeite worden geblust. En dan te bedenken dat dit vliegtuig twintig minuten te vroeg landde. Huiveringwekkende voorbeelden.

De lithiumcellen worden voor het grootste deel in het Verre Oosten geproduceerd en vervolgens over de hele wereld gebruikt in laptops, games, gsm’s, e-bikes en andere elektronica. Het vervoer ervan stijgt snel en ‘we’ weten vaak niet eens goed waar de batterijen zich allemaal bevinden. Dat geldt vooral voor de pakketten bij online-bestellingen, die vaak in consolidaties of in postzakken aan boord van vliegtuigen worden meegenomen.

‘Will luck always be on our side?’ was de retorische vraag die de vrachtbaas van Qatar Cargo stelde aan de toehoorders. Om vervolgens op te roepen tot een algemeen verbod van het vervoer van losse lithiumbatterijen in passagiersvliegtuigen, restricties voor het vervoer in vrachtvliegtuigen, de inzet van speciale veilige containers en brandwerende covers én: veel striktere regelgeving en handhaving. Dit vanuit de gedachte dat er anders altijd cowboys zullen zijn die de gok wagen en daarmee mensenlevens in gevaar brengen.

Als belangenvereniging voor de Nederlandse luchtvrachtsector zijn we hierover in gesprek gegaan met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ook omdat half november het ICAO Dangerous Goods Panel plaatsvindt. Daar moeten striktere regels worden gepresenteerd, want elk incident met deze gevaarlijke commodity is er een te veel.

Lees hier het artikel op NT (pag. 6)