Deze week behandelt de Eerste Kamer de wet Vliegbelasting, inclusief de omstreden taks op vrachtvluchten. De wet werd dit voorjaar door de Tweede Kamer aangenomen, waarbij voor de vrachttaks nog de voorwaarde werd gesteld dat er voor Prinsjesdag een nader onderzoek zou komen naar de negatieve gevolgen voor de vrachtpositie van Schiphol en Maastricht Airport. Dat rapport van SEO en Districon werd op de valreep, op Prinsjesdag zelf, naar de Eerste en Tweede Kamer gestuurd en bevestigde de bange vermoedens dat de taks een zware slag kan toebrengen aan de luchtvrachtsector.

De Eerste Kamer moest in een eerste behandeling op 9 juni vaststellen dat de resultaten van het nadere onderzoek nog ontbraken. Veel leden hechtten grote waarde aan de verwachte effecten voor de sector en informeerden waar de resultaten van het onderzoek bleven. Op 8 september volgde het antwoord van staatssecretaris Hans Vijlbrief (Belastingen), met de boodschap dat het onderzoek nog werd uitgevoerd, en dat de resultaten ervan uiterlijk op Prinsjesdag, 15 september dus, zouden worden gedeeld.

Vreemd genoeg dateert het rapport van SEO/Districon van augustus en mogen we aannemen dat het ministerie van Financiën minstens op de hoogte was van de inhoud van het rapport toen de staatsecretaris op 8 september tot negen keer toe schreef dat er nog onderzoek werd verricht.

Lees hier het hele artikel