Deze week staat de brexit écht op scherp. Persbureau Reuters meldt dat de onderhandelingen zich behalve op visserij ook toespitsen op garanties inzake eerlijke concurrentie en op de vraag hoe geschillen berecht gaan worden. Luchtvaart wordt niet genoemd, maar duidelijk is dat deze onderwerpen ook daarvoor relevant zijn. Volgens de politiek-journalistieke nieuwsorganisatie Politico zullen post-brexit de passagiersvluchten beter af zijn dan die in het vrachtsegment.

Want Britse vrachtoperators zullen bij een no-deal vanaf 1 januari 2021 voor elke vlucht naar de EU per bestemming een aparte vergunning moeten aanvragen. De Londense Air Charter Association wijst erop dat zo’n aanvraag een maand kan duren en adviseert haar leden dringend om die vergunning per direct aan te vragen. Andersom geldt, dat ook EU-vrachtcarriers voor vluchten naar bestemmingen in het Verenigd Koninkrijk een vergunning moeten hebben: het Foreign Registered Aircraft Permit. Dat is aan te vragen via de website CAA.co.uk.

Ondanks de snel naderende deadline maken luchtvaartmaatschappijen zich volgens Politico niet al te veel zorgen. Dat wordt bevestigd door een eigen belrondje in de branche.

Lees verder