Er is nog geen enkel signaal dat de internationale luchtvrachtmarkt zich opmaakt voor een druk winterseizoen richting Kerst. Integendeel zelfs, stelt vrachtanalist Clive Data Services in zijn laatste marktrapport. Het volume kromp in de maand oktober, waar vrachtvolumes normaliter stevig aantrekken, met maar liefst 8% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Dat is een veeg teken dat de wereldhandel zich opmaakt voor een slecht winterseizoen. Eerder, eerder in september, constateerde Clive Data Services, een reductie in de volume. Toen ging het om 5%. Voor de komende voorziet de analist ook ‘weinig druk op de capaciteit’ en dus geen hogere prijzen.

Vergeleken met oktobermaand van het pre coronajaar 2019 laten de laatste vervoerscijfers (gemeten in chargeable weight) ook een afnemende vraag (-3%) zien, stelt de consultant. Die reductie zorgt er ook voor dat de airlines de extra beschikbare belly-ruimte op de herstellende passagiersmarkt nauwelijks gevuld krijgen. Daardoor verloor de mondiale luchtvrachtcapaciteit met een beladingsgraad van 61% in oktober zo’n 7 procentpunten vergeleken met een jaar geleden en 1 procentpunt afgezet tegen oktober 2019.

Klik hier om verder te lezen