De gemiddelde beladingsgraad in de mondiale luchtvrachtmarkt is in de laatste week van september met 68% al naar historische hoogtes gestegen voor de tijd van het jaar. De markt moet in het drukke vierde kwartaal dan ook rekening houden met een bezettingsgraad van 80% en paniekinkopen, waarschuwt luchtvrachtanalist CLIVE Data Services in zijn laatste marktrapport.

Vanaf sommige belangrijke vrachtluchthavens zoals Guangzhou, Hong Kong, Osaka, Beijing, Seoul en Hanoi is het kookpunt al bijna bereikt met een bezettingsgraad van 90%, aldus directeur Niall van der Wouw van CLIVE. Andere grote vrachtluchthavens, zoals die van Shanghai, Ho Chi Minh en Singapore zitten daar dicht tegenaan.

Nerveus
Hij noemt de groei van de beladingsgraad in de laatste week van september ‘significant’ aangezien het piekseizoen in het vierde kwartaal nog moet beginnen en wijst erop dat vorig jaar de bezettingsgraad in het hoogseizoen piekte op 72%. Dat was toen al ongekend.

Dit jaar moet de markt rekening houden met een gemiddelde van 80%. Dat is ook het punt waar het volgens Van der Wouw weleens ‘uit de hand kan lopen’ bij de inkoop van luchtvrachtruimte, omdat verladers en expediteurs dan tegen elkaar op gaan bieden om voldoende vrachtruimte te bemachtigen. De vrachttarieven kunnen daardoor de komende tijd erg snel gaan stijgen, aldus de directeur.

Klik hier om verder te lezen