De geplande krimp op Schiphol van 500.000 naar 440.000 vliegbewegingen per jaar door het huidige kabinet voor het najaar van 2023 zal volgens vertrekkend topman Dick Benschop vooral negatieve effecten hebben voor de vrachtsector op de luchthaven. 

Dat stelt hij in een interview met Luchtvaartnieuws Magazine. Volgens Benschop komt Schiphol bij een gereduceerd aantal van 440.000 vluchten per jaar weer in een situatie van schaarste terecht en dat baart hem vooral ‘zorgen’ voor de vrachtsector. ‘Toen we niet meer konden uitbreiden in 2017, 2018 en 2019 omdat we aan het plafond van 500.000 zaten, zag je meteen een negatief effect op de full freighters, die het altijd moeilijker hebben gehad om start- en landingsrechten op te bouwen en slots te krijgen.’

‘Onmisbaar’
Met een verlies van 60.000 vluchten per jaar zal die situatie alleen maar ‘erger worden’ voor de vrachtsector, aldus Benschop. ‘Ja, veel goederen gaan via de belly van passagierstoestellen, maar ook full freighters zijn onmisbaar en houden de operatie als zodanig mede in stand’, voegt hij eraan toe.

Lees hier verder