De Belgische luchthavens hebben de Nederlandse tegenhangers Schiphol en Maastricht Airport vorig jaar voor het eerst afgetroefd als het gaat om het totaal afgewikkelde luchtvrachttonnage. ‘Er wordt nu meer luchtvracht overgeslagen in België dan in Nederland. Dat was tien jaar geleden ondenkbaar’, constateert luchtvrachtconsultant Franz van Hessen van ACG-Europe. Hij komt in een tweede interview met NT met zijn visie hoe Schiphol Cargo ‘in drie tot vijf jaar’ weer op de rails kan worden gezet in de Europese vrachtmarkt.

Zijn we onze positie als belangrijke draaischijf in Europa op het gebied van luchtvracht aan het verspelen aan onze zuiderburen?

Dat is geen bedreiging meer, maar een feit. Ze zijn ons vorig jaar nipt voorbij gelopen. In totaal wist de luchtvracht­sector in België 1,63 miljoen ton luchtvracht over te slaan terwijl hun collega’s in Nederland bleven steken op 1,58 miljoen ton, zo laat een optelsom van de gepubliceerde vervoerscijfers van de afzonderlijke luchthavens zien. Toen ik begin 2020 een rapport schreef over de gevolgen van een Nederlandse taks op vrachtvluchten voor onze luchthavens, hadden we het nog wel over de dreiging dat België ons zou passeren, maar inmiddels is het een gegeven en draait de machine bij onze zuiderburen door.

Lees verder