Het mondiaal luchtvrachtvervoer lag in juli zo’n 23% boven het niveau van vorig jaar, maar de beladingsgraad daalde met 3 volle procentpunten naar 66%. Dat zijn de eerste conclusies uit de meest recente vrachtmonitor van analist Clive Data Services.

Geen schokkende bevindingen op het eerste gezicht, maar het laat wel zien dat de luchtvrachtsector ook in de doorgaans rustige zomermaand juli moeite heeft gehad, gelet op de dalende benuttingsgraad, om vraag en aanbod goed te managen, aldus directeur Niall van de Wouw van Clive.

Bellycapaciteit

Dat is een puntje van zorg, want het is voor het eerst sinds de corona-pandemie in maart van het vorig jaar toesloeg dat de beladingsgraad terrein verliest. Een reden voor deze mismatch tussen vraag en aanbod ligt volgens hem aan de herintroductie van meer passagiersvluchten vorige maand, waardoor airlines weer wat extra bellycapaciteit ter beschikking kregen. De beschikbare vrachtcapaciteit nam daardoor vergeleken met een jaar geleden met zo’n 29% toe. Afgezet tegen juli 2019 was er echter nog sprake van een capaciteitsafname van 18%, aldus de Clive-directeur.

Met nog steeds bijna eenvijfde minder vrachtcapaciteit wist de luchtvrachtsector echter net zoveel vracht te vervoeren als in 2019, aldus Van de Wouw. Dat verklaart ook dat de beladingsgraad vergeleken met juli 2019 nog een volle 5 procentpunt hoger ligt dit jaar.

Lees verder