Door de Covid-19-pandemie is het beeld over luchtvracht in de publieke opinie 180 graden gedraaid. Voor de crisis werd het nut en de noodzaak van vrachtvluchten betwijfeld.

Ondernemersvereniging Evofenedex moest in de politieke arena continu de meerwaarde van luchtvracht voor Nederlandse ondernemers bewijzen, terwijl het aantal vrachtvluchten op Schiphol structureel kromp door de slotschaarste. Maar nu zijn vrachtvluchten inmiddels de uitzondering op de regel geworden. Bij alle vliegverboden en restricties worden vrachtvluchten uitgezonderd vanwege het cruciale transport van medische goederen en vaccins. Ook voor het aanjagen van economisch herstel en het ondersteunen van exportkansen blijft luchtvracht essentieel, mede gezien de chaos in de containerlijnvaart.

Schiphol doet nu weer mee op vrachtgebied, maar instrumenten voor de borging van vrachtvluchten op Schiphol blijven noodzakelijk. Met Dick Benschop bij Schiphol staat er weer iemand aan het roer met een duidelijke ondernemersvisie, iemand die al voor de uitbraak van Covid-19 de bijdrage van luchtvracht aan de Nederlandse economie en Schiphol als bedrijf erkende. Internationale bedrijven geven aan Nederland de voorkeur als draaischijf van Europa. Hightech, agri, biotech en farmaceutische ondernemers kunnen excelleren door de diensten die door alle partijen op en rond Schiphol worden geboden. Tel daarbij op de marktbenadering van de douane en inspecties, en dan hebben we het op de grond goed voor elkaar.Maar nu nog in de lucht.

Lees hier verder