Air France-KLM lijkt zich niet te scharen achter het initiatief van vrachtkoepel Air Cargo Netherlands (ACN) om voor de toekomst een bepaald percentage van de vliegbewegingen op Schiphol te reserveren voor vrachtvluchten om het weglekken van die vluchten naar de concurrentie in het buitenland te stoppen. In een interview met Nieuwsblad Transport zet topman Adriaan den Heijer grote vraagtekens bij deze oplossing, bedoeld om het marktaandeel van Schiphol in Europese luchtvracht te behouden of zelfs uit te bouwen.

‘We vinden het heel belangrijk dat de belangen van vracht op Schiphol goed worden neergezet. Onze vraag is echter of de vrachtpool daar de juiste proportionele oplossing voor is. Wij zetten daar serieuze vraagtekens bij. Dat hebben wij ook in ACN-verband aangegeven,’ zegt de hoogste vrachtbaas van Air France-KLM.

Hybride vlootmodel
Volgens Den Heijer komt de scepsis deels door de speler die KLM is op Schiphol. ‘Wij hebben een combinatie van belly-capaciteit op de passagiersvliegtuigen en freighters. Dat is ons hybride vlootmodel als luchtvaartmaatschappij en daarom moeten wij ook een goede balans weten te vinden. Uiteindelijk is de belly-capaciteit ongeveer 40% van de beschikbare vrachtruimte op Schiphol. Die draagt ook bij aan het logistieke systeem van de luchthaven en een vrachtpool geeft daar helemaal geen antwoord op. Het is dus een voorkeursoplossing die gericht is op een bepaald segment, maar niet op het geheel.’

Lees hier verder