De Eerste Kamer houdt op 6 oktober een hoorzitting met deskundigen over onder meer de negatieve effecten voor Schiphol en Maastricht Aachen Airport van de geplande Nederlandse vrachttaks. Het wetsvoorstel voor die taks wordt medio oktober in de senaat behandeld. Voorzitter Ivo Aris van Air Cargo Netherlands (ACN) hoopt dat de Eerste Kamer het plan afwijst, schrijft hij in onderstaande ingezonden brief. ‘We zullen hen onomwonden laten weten de komende weken wat we ervan vinden.’ De belangenbehartiger van de Nederlandse luchtvrachtsector laat bovendien weten juridische stappen tegen de vrachttaks te overwegen.

In het regeerakkoord uit 2017 stond dat Nederland in Europees verband inzette op een belasting op luchtvaart in het kader van de klimaatdoelen van ‘Parijs’. Zou deze Europese route niet lukken, dan werd 200 miljoen euro luchtvaartbelasting vanaf 2021 ingeboekt in de Nederlandse begroting. Daarmee nam deze regering heel wat op zich: binnen vier jaar tot een nieuwe Europese belasting komen in een EU waar elke lidstaat een veto heeft bij belastingmaatregelen.

Het is dus geen verrassing dat deze Europese route snel strandde. Met als gevolg dat de afgelopen Prinsjesdag D-day werd voor de Nederlandse luchtvaarttaks. Een belastingmaatregel met daarbinnen een toerekening van 11 miljoen euro aan de Nederlandse luchtvracht middels een taks op vertrekkende vrachtvliegtuigen van de vliegvelden Maastricht en Schiphol, waardoor de luchthavengelden stijgen met 28 tot 57%.

Lees hier het hele artikel